Overkill gaming monster - Tehnologija

Overkill gaming monster - Tehnologija

AMD se dvije godine bavio srednjim cjenovnim segmentom, a napokon je spreman pokazati najbolje što može s trenutnom tehnologijom

 

Velike novosti dolaze u malim pakiranjim

AMD je u Vegu stavio najmoderniju VRAM memoriju, a grafički je čip prošao brojne optimizacije u novoj arhitekturi. Jesu li te promjene dovoljne da sustignu konkurenciju, na nama je da saznamo.

 OTVORNA 1

Grafičke kartice, poput modernih procesora, funkcioniraju na principu paralelnog izvršavanja zadaća zahvaljujući višejezgrenom dizajnu. I dok su procesori limitirani s četrdesetak jezgri, grafička kartica Vega ima ih 4096 podijeljenih u 64 logičke cjeline. Upravo je po tome Vega 64 i dobila ime. Prateći tu logiku, Vega 56 nešto je slabija jer ima 56 aktivnih cjelina s ukupno 3584 procesora. Maksimalna je brzina, zahvaljujući novoj arhitekturi i kraćem proizvodnom procesu, porasla za 60 % i, u usporedbi s karticama Fury X, koje su išle do 1050 MHz, Vega može pogurati i do 1677 MHz, ovisno o temperaturi procesora koji usporava ako postoji opasnost od pregrijavanja.

Velika je novost i VRAM memorija. Nvidia se drži GDDR5X memorije, dok AMD vodi tehnologiju naprijed koristeći sada već drugu generaciju HBM memorije. U samo nekoliko godina ova tehnologija uspjela je u istu veličinu kao i prva verzija nagurati duplo više memorije bez žrtvovanja brzine. Vega nije samo kartica za videoigre. Najavljene su odlične performanse kada je riječ o deep learningu, a za 3D sadržaj i ostale računalno intenzivne zadatke kojima će biti potrebne ogromne količine memorije, veće od 8GB koliko se nudi u ovim karticama, MAD je predstavio i HBCC tehnologiju, kojom se VRAM memorija kartice može proširiti i na sistemski RAM, dajući kartici na raspolaganje ogromne količine prostora za renderiranje ili računanje raznih zadataka.

Jedna je stvar ostala identična prijašnjim generacijama, a to je da su ove kartice gladne struje koju gutaju bez milosti. Nvidia 1080 ima klasifikaciju da joj je potrebno 180 W snage za optimalno funkcioniranje. Vega 64, s druge strane, treba 295 W za hlađenje zrakom i 345 W za vodeno hlađenje, podatak koji nam daje naslutiti da će ove kartice biti prilično tople te da će maksimalna brzina grafičkog procesora biti uvjetovana prilično agresivnim hlađenjem.
Dok smo još na hlađenju, Vega dolazi s klasičnim hladnjakom za standardnu izvedbu kartice kojim se topli zrak izbacuje iz stražnje strane računala, ne grijući ostatak komponenti u samom računalu. Ovaj način hlađenja ima nešto lošije performanse od ponude partnera koja će se pojaviti nakon nekog vremena. Oni se fokusiraju na hlađenje kartice te ugrijani zrak raspršuju po cijelom kućištu, no sama kartica može postići bolje performanse zahvaljujući nižoj temperaturi. Jedina je iznimka AMD-ova verzija na vodeno hlađenje koja neće imati tih problema jer vodom odnosi višak topline do odvojenog radijatora i ventilatora koji hladi ugrijanu vodu šaljući je natrag u karticu. Hladnjak verzije na zrak dolazi u dvjema inačicama i može se kupiti s atraktivnim aluminijskim pokrovom koji će biti proizveden u ograničenim količinama. Ostatak kartica dolazi s crnim plastičnim pokrovom industrijskog dizajna sličnim prethodnoj generaciji. U slučaju vodenog hlađenja svakako ćete dobiti aluminijsku verziju.

Vega 56Vega 64Vega64 Liquid
Broj jezgri 3584 4096 4096
VRAM Memorija 8 GB HBM2 8 GB HBM2 8 GB HBM2
Protočnost podataka 410 GB/s 483,8 GB/s 483,8 GB/s
Snaga (W) 210 W 295 W 345 W
Frekvencija 1156 1247 1406
Ubrzanje frekvencije 1471 1677 1677
Cijena 5.000 kn 5.500 kn 6.390 kn

 

Za testiranje imamo AMD-ov Vega 56, Vega 64 i Vega 64 na vodeno hlađenje. Marketinški tim AMD-a odradio je odličan posao te nas je sve držao u neizvjesnosti mjesecima prije izlaska kartice. Sada na red dolaze hladni brojevi, tablice i grafikoni koji će predstaviti stvarnog pobjednika. S druge strane bojnog polja imamo Nvidijine 1070 i 1080Ti. I dok AMD svojom top ponudom cilja na 1080 (ne Ti verziju), htjeli smo usporediti top ponude dvaju timova, uz još jedan razlog koji ćete moći otkriti kasnije u tekstu.
Novosti nisu samo hardverske prirode. Grafiku na modernim igricama sada u sve većem broju pokreće novi DirectX 12, dok je DirectX 11 i dalje vrlo popularan. Tu je i Vulkan, nova generacija OpenGL platforme koja donosi poboljšanja slična DirectX-u. Oba su se za novu generaciju videoigara odlučili pozabaviti samim načinom programiranja, tako sada omogućuju bolju kontrolu nad grafičkom karticom, jasnije i preglednije definirane radnje koje izvršavaju računalni procesor i grafička kartica.

Donose manju ovisnost o procesoru za velik broj radnji te su sada optimizirani za procesore s većim brojem jezgri jer se do sada većina zadataka obavljala samo na jednoj, a sada su raspoređeni na do šest jezgri, ovisno o mogućnostima procesora. Ovim se napretcima ciljalo i na slabije procesore kako bi veći broj korisnika mogao uživati u novim naslovima. Najveća je razlika između DirectX-a i Vulkana u tome što Vulkan podržava veći broj operacijskih sustava poput Androida, Linuxa i MacOSa, dok je DirectX Microsoftov proizvod te je kao takav dostupan jedino na operativnom sustavu Windows. Vega podržava mnoge moderne tehnologije obiju platformi te će se prava snaga ovih kartica uistinu moći mjeriti kada veći broj videoigara bude od temelja napravljen za DirectX 12 ili Vulkan. No, naravno, ni konkurencija ne sjedi prekriženih ruku, nego se očekuje nastavak borbe između grafičkih divova.

Od framea iz stoljeća sedmog

Da bismo razumjeli zašto je Vega bitna za AMD, trebamo se malo prisjetiti kako stvari trenutno stoje. Tržište grafičkih kartica podijeljeno je na tri razine: niskog, srednjeg i visokog budžeta, to jest ciljane cijene i publike kojoj je pojedina grafička kartica namijenjena.
Posljednji veliki okršaj AMD-a i Nvidije zbio se 2015. godine kada je uz seriju 300 grafičkih kartica za srednji i niži kupovni segment AMD lansirao liniju grafičkih kartica Fury. Bila je nabolje što je AMD mogao ponuditi kao konkurenciju Nvidiji. Ubrzo je predstavljena i Radeon Pro Duo, kartica na kojoj su bila dva Fury čipa za sam vrh ponude u performansama, ali i cijeni, jer se nudila u točno pola cijene od Nvidijine verzije.

Upravo takvi događaji podsjete nas zašto je rivalstvo odlična stvar za korisnike. Nvidijina strana predstavila je potom svoju seriju grafičkih kartica 1000, s impresivno malom potrošnjom i brzinama zahvaljujući novom proizvodnom procesu s veličinom tranzistora od 16 nm. AMD je, s druge strane, svoju novu liniju nazvao Polaris (zvijezda na noćnom nebu impresivne svjetline), najavljujući da će evoluirati način gledanja sadržaja. No dok je Nvidija obarala rekorde u high-end segmentu, AMD je objavio da se svojim Polaris karticama neće natjecati u performansama već u maksimalizaciji uloženog i dobivenog za svoje kupce s najjačom ponudom u srednjem segmentu.

Mnogi su bili razočarani tim potezom, no AMD je ispunio svoje obećanje da će omogućiti pokretanje virtualnog sadržaja te učiniti VR naočale pristupačnijima postavljajući cijenu od 200 dolara. Nedostatak kartica s velikim performansama neki su pripisali činjenici da se AMD odlučio na 14-nanometarski proizvodni proces koji još nije bio dovoljno zreo za podržavanje velikih performansi.
Prošlo je nešto više od dvije godine i Fury napokon ima dostojnog nasljednika u obliku novih Vega kartica, ponude kojom bi se AMD mogao vratiti u priču o high-end gamingu i performansama. Nvidija u ponudi ima konkurentske kartice već duže vrijeme, a i cijene su im se spustile zahvaljujući dovoljnoj ponudi koja je sada imuna na nestašice. AMD-ova ponuda našla se u našoj redakciji, pa ćemo vidjeti može li Vega osvijetliti put do trona najbolje opcije za gamere te ponuditi dostojnu konkurenciju Nvidijinim karticama 1070, 1080 i 1080Ti koje trenutno vladaju tržištem.

 

Trenutne igre uglavnom su napravljene za DirectX 11, ali podržavaju i DirectX 12 ako ga podržava i vaša grafička kartica. Međutim, performanse kod jednostavne nadogradnje bit će drugačije od onih kod igara koje su napravljene specifično za nove tehnologije i softver te se opcija za biranje može naći u postavkama modernih igara.
Neizbježno je i spomenuti rudarenje kriptovaluta. Velik broj ljudi u rudarenju vidi izvor zarade te se uvijek traži grafička kartica s najboljim omjerom brzine kopanja i potrošnje energije, koja je najbitnija stavka ako se odlučite za taj biznis. Velik rast cijene kriptovaluta, kao i interesa kopača, diglo je cijene grafičkih kartica te limitiralo njihove zalihe. Postojao je realan strah da bi grafičke kartice Vega mogle biti rasprodane na dulje vrijeme zbog potreba kopača. Srećom, dok Vega ima impresivne rezultate kopanja, troši i impresivnu količinu energije te nije optimalna za obavljanje kopanja gdje je omjer obavljenog rada za potrošenu energiju glavna stavka.

No ne zaostaje previše u tom radu, što joj osigurava cijenu prilično veću od one izvorno zamišljene.
Naime, razlog naše usporedbe Vega 64 kartice u testovima s Nvidijinom 1080Ti jest i cijena, koja je na našem tržištu podjednaka za obje kartice, a to nije zanemariva činjenica kad se uzme u obzir da govorimo o cijenama iznad 6.000 kuna. U vremenu kada se pazi na potrošnju, ova stavka jako je bitna kada odlučujemo o tome kome ćemo dati svoj novac.

AMD VEGA 64 LIQUID 2 1

Cijena je izazov
O čemu god pričali, bitna je perspektiva. Kada već izdvajate 5-6 tisuća kuna samo za grafičku karticu, a kamoli za ostatak računala, prilično smo sigurni da planirate igrati u 4K rezoluciji i na maksimalnoj kvaliteti. Zato smo se potrudili biti sigurni da sve postavke u igrama i benchmarcima (gdje je moguće) budu na najvišoj razini. Deus Ex je zanimljiva opcija jer baca na koljena sve trenutno dostupne grafičke kartice te će ga biti zanimljivo uspoređivati s budućim hardverom. U ostalim testovima do izražaja dolazi još jedna tehnologija koju AMD spominje svakom prilikom: FreeSync.

Tehnologija omogućuje monitorima da prilagode brzinu osvježavanja slike kako bi izbjegli „rezanje“ ekrana, efekt koji ste zasigurno imali prilike iskusiti. Ako ne znate o čemu govorimo, imate sreće jer jednom kada primijetite ovaj efekt koji nastaje kada se monitorovih 60 Hz ne podudara s brzinom grafičke kartice i na monitoru se prikažu dvije slike horizontalno prerezane. Ovu tehnologiju ima i Nvidia, no za monitore s njihovom tehnologijom morat ćete dodatno platiti u sklopu cijene monitora, dok AMD uporabu svog FreeSynca ne naplaćuje te su njihovi monitori zato i jeftiniji. Jedini je problem bio nedostatak grafičkih kartica dovoljno jakih da iskoriste ove mogućnosti i kod boljih monitora.

Sada možete uživati u odličnim performansama s kristalno čistom slikom. Samo vam napominjemo da sve tehnologije prilagođavanja osvježavanja slike imaju ograničen raspon funkcioniranja te se valja informirati o specifičnom modelu monitora i njegovim performansama. Ako brzina padne ispod, recimo, 48 fps, monitor neće moći pratiti grafičku karticu te će se pojaviti rezanje slike dok se fps ne digne iznad minimuma. Crossfire za Vega grafičke u trenutku testiranja još nažalost nije bio dostupan, no uz dvije grafičke kartice možete očekivati od 80-95 % bolje performanse u DirectX 12 naslovima, ovisno, naravno, o volji programera igre da tu opciju i implementiraju.

 

  Vega 64 Vega 56 Vega 64 Liquid GTX 1080Ti GTX 1070
Cinebench 15
OpenGL
104,42
96,69
105,12
107,13
103,06
Multithreaded
2952
2904
2947
2950
2965
Singlethreaded
164
160
167
167
167
MP ratio
17,97
18,15
17,62
17,65
17,79
3D Mark Time Spy
Graphics Score 6700 6227 7529 9680 6010
Graphics test 1 46,24 43,1 52,13 61,97 38,8
Graphics test 2 36,62 33,96 41,05 56,4 34,75
CPU score 9802 9753 9535 9640 9587
CPU test 32,93 32,77 32,04 32,39 32,21
Bodovi 7033 6584 7774 9673 6366
Unigine Heaven Benchmark 4,0 @ 4K, Max postavke
FPS 23,9 22,2 26,2 39 23,9
Score 603 560 659 983 602
Min / Max FPS 6,9 / 50,5 13,6 / 45,0 17,1 / 55,2 18,6 / 92,3 13,1 / 53,7
Doom @ 4K, Ultra postavke
Average FPS 48,182 41,352 50,052 72,567 49,768
Min / Max FPS 39 / 65 32 / 56 38 / 67 45 / 101 38 / 67
PCMark 8 Home (non-OpenCL) 3819 3915 3969 3790 3834
CoD: Infinite Warfare @ 4K, Ultra postavke
Average FPS 64,773 54,369 74,234 82,843 48,609
Min / Max FPS 47 / 75 39 / 64 53 / 89 61 / 96 33 / 58
Deus Ex: Mankind Divided benchmark @ 4K, Ultra postavke
Average FPS 6 5 6 8,4 4,7
Min / Max FPS 4,1 / 8,5 3,9 / 8,7 4 / 8,8 6,3 / 11,0 2,7 / 6,3
Warhammer 40k: DoW III benchmark @ 4K, Ultra postavke
Average FPS 48,13 42,61 52,25 58,2 36,99
Min / Max FPS 39,33 / 76,77 32,43 / 56,26 45,32 / 81,51 48,80 / 99,21 26,87 / 49,85
Prey @ 4K, Ultra postavke
Average FPS 44,546 41,653 46,224 66,988 42,351
Min / Max FPS 33 / 54 31 / 51 36 / 58 56 / 79 34 / 48

Blender 2,78c Classrom

benchmark GPU compute

8:56,00 min 10:19,86 min 8:17,27 min 4:57,14 min 8:12,35 min


No uz sve navedeno treba uzeti u obzir da je Nvidijina GTX 1080Ti daleko jača od Vega 64 kartice hlađene zrakom, a obje imaju podjednaku cijenu. Dok se rudari kriptovaluta ne smire te dođu kartice i od AMD-ovih partnera, savjetujemo da pričekate s kupnjom Vega kartice.

 

(Stranica 2 od 3)
« Prev All Pages Next » (Stranica 2 od 3)
Ocijeni sadržaj
(0 glasova)

// možda će vas zanimati

Newsletter prijava


Kako izgleda naš posljednji newsletter pogledajte na ovom linku.

Skeniraj QR Code mobitelom i ponesi ovu stranicu sa sobom

Overkill gaming monster - VidiLAB - QR Code Friendly

Copyright © by: VIDI-TO d.o.o. Sva prava pridržana.